Malowanie szeptem

ks. Tomasz Jaklewicz

GN 46/2014 |

publikacja 14.11.2014 00:15

O miejscu sacrum w sztuce i radości tworzenia z prof. Antonim Cyganem

Prof. ANTONI CYGAN (ur. 1964 w Zabrzu) – artysta malarz, od 2012 r. rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Twórca licznych dzieł inspirowanych Biblią, autor m.in. kilku cykli drogi krzyżowej i projektów wnętrz kościołów. Najnowsza wystawa „Malarstwo” w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach od 20 listopada br. Prof. ANTONI CYGAN (ur. 1964 w Zabrzu) – artysta malarz, od 2012 r. rektor Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Twórca licznych dzieł inspirowanych Biblią, autor m.in. kilku cykli drogi krzyżowej i projektów wnętrz kościołów. Najnowsza wystawa „Malarstwo” w Muzeum Archidiecezjalnym w Katowicach od 20 listopada br.

Ks. Tomasz Jaklewicz: Jaką część Pańskiej twórczości stanowi malarstwo o tematyce religijnej?

Prof. Antoni Cygan: Od początku tematyka sakralna była niezwykle ważnym elementem mojego malarstwa. Całość pracy nad świątynią w Zabrzu, w kościele św. Pawła Apostoła zajęła 10 lat. Dwa obrazy do prezbiterium kościoła „Nawrócenie Szawła” oraz „Kamienowanie Szczepana” (280x400 cm) wielopostaciowe, skomplikowane formalnie i ideowo, malowałem ponad trzy lata. Na wystawie w muzeum archidiecezjalnym będzie można zobaczyć „Ostatnią Wieczerzę” – obraz, który powstawał ponad półtora roku. Ale pojawiały się również w minionych latach wątki pozasakralne. To człowiek jest dla mnie tą ideą najważniejszą sacrum.

Czy realizacja wnętrza kościoła w Pawłowie była zamówieniem proboszcza?

Trudno to nazwać zamówieniem. Wszystko zaczęło się za czasów poprzedniego proboszcza, któremu zaproponowałem namalowanie nowej drogi krzyżowej. Konieczność przeprowadzenia remontu kościoła spowodowała, że przez następne dziesięć lat kompletnie zmieniło się wnętrze naszej świątyni. Dwóch ludzi spotkało się we właściwym czasie i we właściwym miejscu.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.