Jak one śpiewają!

Szymon Babuchowski/ks. Szymon Kiera/EMI Music/pd

publikacja 26.01.2010 13:47

Rynek muzyczny został opanowany przez kobiety: Susan Boyle, Marit Larsen, Cesária Évora, Ive Mendes, Norah Jones. Każda z innej bajki, ale łączy je jedno: śpiewają tak, że słuchaczom zapiera dech w piersiach.

Jak one śpiewają! Norah Jones. Foto: Oficialna strona www artystki

Największe zaskoczenie brytyjskiego „Mam talent” – 48-letnia bezrobotna z małego miasteczka w Szkocji, która olśniła wszystkich swoim głosem. W ciągu kilkunastu dni film z jej występem wyświetlano w serwisie YouTube ponad 100 milionów razy! Nie dziwi więc fakt, że również płyta I Dreamed a Dream odniosła wielki sukces. Potęga głosu Susan Boyle ujawnia się tu w całej pełni, ale chciałoby się usłyszeć artystkę także w nieco innym repertuarze. Bo choć obok musicalowych standardów są tu utwory z repertuaru The Rolling Stones czy Madonny, to aranżacje nadają całości charakter dość patetyczny. Taki wizerunek piosenkarki z pewnością znajdzie (już znajduje) wielu zwolenników, jednak będą i tacy, którzy znużą się po wysłuchaniu kilku utworów. Dla głosu zdecydowane tak, dla repertuaru – trochę mniejsze.

Norweskie orzeźwienie
Melodyjność, bezpretensjonalność, prostota, ale nie banalność – to cechy, które sprawiają, że płyty młodej Norweżki Marit Larsen słucha się z wielką przyjemnością. If a Song Could Get Me You to kompilacja dwóch poprzednich albumów, które jednak ukazały się tylko w ojczyźnie piosenkarki. Teraz jej utworów ma okazję posłuchać cała Europa. Krążek okazał się dużym sukcesem. Nic dziwnego – na tle sztucznych produkcji dominujących obecnie na rynku pop te nagrania brzmią naprawdę świeżo. Akustyczne, nieprzeładowane aranżacje mogą budzić skojarzenia z twórczością Katie Melua, jednak twórczość Larsen zagrana jest z większym pazurem, a dziewczęcy niemal sposób wykonania dodaje jeszcze uroku tym piosenkom. Sporo tu ładnych ballad, sporo melodii, które chce się nucić. To jedno z największych muzycznych odkryć minionego roku.

Bryza z Zielonego Przylądka
Cesária Évora jest niczym wytrawny ambasador swego kraju. Każda jej płyta to wysmakowane zaproszenie w muzyczną podróż na Wyspy Zielonego Przylądka. Podobnie jest i w przypadku najnowszego krążka bosonogiej divy. Nha Sentimento przynosi bowiem garść dopieszczonych pod każdym względem piosenek zakorzenionych mocno w kabowerdyjskiej tradycji. Wyspiarskie klimaty, w których porusza się Cesária, to przede wszystkim morny – melancholijne, bluesowe pieśni o tęsknocie i przemijaniu.

W nowym materiale stanowczo przeważają jednak coladery, czyli żywe, radosne kompozycje pełne optymizmu i nadziei, zaś w przebojowych utworach „Ligereza” czy „Zinha” 68-letnia wokalistka wyraźnie zwraca się ku jasnym, tanecznym brzmieniom. „Nha Sentimento” jest niczym delikatny powiew egzotycznej bryzy znad Wysp Zielonego Przylądka. Bogactwo muzycznych barw Évory skutecznie wycisza i uspokaja.

Pod słońcem Brazylii
Każdy, kto w styczniu tęskni za lipcowym słońcem, powinien sięgnąć po nowy album Ive Mendes. Dwupłytowe wydawnictwo Magnetism jest bowiem gorącą dawką brzmień bossa novy, jazzu i popu. Brazylijska wokalistka nie ukrywa, że dedykowany Bogu krążek powstał z zachwytu pięknem stworzenia, zaś jedna z piosenek wyraźnie inspirowana jest Pieśnią nad pieśniami. Nawet hit grupy Coldplay brzmi tutaj niczym słoneczny standard z plaż Ipanemy. Na koniec zaś informacja, iż w 2 miesiące po premierze najnowszy album Norah Jones “The Fall” uzyskał status Platynowej Płyty w Polsce.

2 miesiące po
Norah Jones od czasu debiutu na rynku muzycznym w 2002 roku, sprzedała łącznie ponad 36 milionów albumów na całym świecie. Jej poprzednie trzy płyty studyjne – "Come Away With Me" z 2002 r., za który artystka otrzymała osiem nagród Grammy, "Feels Like Home" z 2004 r. oraz "Not Too Late" z 2007 r. – zdobyły pierwsze miejsca na listach sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, ciesząc się również wielkim powodzeniem na całym świecie. Wszystkie trzy płyty wielokrotnie okryły się Platyną, a krążek "Come Away With Me" uzyskał dodatkowo status Diamentowego Albumu.

Czwarta studyjna płyta Norah Jones zatytułowana "The Fall" ukazała się w połowie listopada 2009 i uzyskała status Platynowej Płyty w Polsce. Na "The Fall" Norah obrała nowy kierunek – eksperymentowała z różnorodnymi dźwiękami i podjęła współpracę z nowymi muzykami, w tym ze znanym producentem Jacquirem Kingiem, który przyczynił się do sukcesów m.in. Kings of Leon, Toma Waitsa oraz Modest Mouse.

Utwory z nowego albumu Norah zostały napisane wspólnie przez kilku autorów, w tym Ryana Adamsa i Willa Sheffa z Okkervil River, a także przez stałego współpracownika piosenkarki, Jessego Harrisa. Producent Jacquire King pomógł również Artystce w zebraniu nowego zespołu muzyków, którzy zagrali na płycie - perkusistów Joeya Waronkera (współpraca z Beckiem, R.E.M.) oraz Jamesa Gadsona (Bill Withers), gitarzystów Marca Ribota (Tom Waits, Elvis Costello) i Smokeya Hormela (Johnny Cash, Joe Strummer), a także Jamesa Poysera grającego na keyboardzie.

Warto dodać, że nowy pomysł na muzykę Norah zaowocował niesłychanie przychylnymi recenzjami płyty w mediach. Tymczasem już na początku lutego do rozgłośni radiowych trafi drugi po „Chasing Pirates” singiel z Platynowego albumu „The Fall”. ***Tekst: Szymon Babuchowski/ks. Szymon Kiera/EMI Music/pd

Susan Boyle, I Dreamed a Dream, Sony Music 2009 Marit Larsen, If a Song Could Get Me You, Sony Music 2009 Ive Mendes, Magnetism, Sony Music 2009 Cesária Évora, Nha Sentimento, Sony Music 2009, Norah Jones, The Fall, EMI Music 2009.