Spacerem przez operę

Szymon Babuchowski

GN 01/2012 |

publikacja 04.01.2012 00:15

Czy wiesz, o czym śpiewają operowi artyści na naszej płycie? Jeśli nie, zerknij do tego przewodnika!

Spacerem przez operę reprodukcje: wikipedia, zasoby internetu Georges Bizet po prawej: Giuseppe Verdi u góry: Wolfgang Amadeusz Mozart u góry po prawej: Gioacchino Rossini

Płyta „Najpiękniejsze przeboje operowe”, którą oddajemy w Państwa ręce, to absolutny hit. Zawiera melodie znane wszystkim – nawet tym, którzy operę omijają szerokim łukiem. Jednak znajomość muzyki niekoniecznie wiąże się z wiedzą na temat pochodzenia i treści konkretnych arii. Dlatego proponujemy Państwu krótki przewodnik po zamieszczonych na płycie utworach.

1. „Wilhelm Tell”, czyli wstęp słynniejszy od dzieła

Zaczyna się bojowo, bo też i temat jest bohaterski. Legendarny Wilhelm Tell to bohater narodowy Szwajcarii, wyborowy strzelec walczący w XV w. z monarchią habsburską. Losy tej niepokornej postaci stały się osią dramatu Friedricha Schillera, na której to sztuce Gioacchino Rossini oparł swoją operę. Ponadczterogodzinne dzieło muzyczne spotkało się z dość chłodnym przyjęciem, za to wielką popularność zdobyła prezentowana tu uwertura, czyli wstęp do opery.

2. Cavatina Figara, czyli szybka autoreklama

Ta króciutka aria to duże wyzwanie dla śpiewaka, który musi wyrzucać z siebie słowa z prędkością karabinu maszynowego. Cavatina jako gatunek często miała charakter liryczny, ale ten akurat fragment jest po prostu uroczą autoreklamą głównego bohatera opery Rossiniego. Tytułowy „Cyrulik sewilski” przedstawia siebie jako człowieka, który podejmie się każdego zadania. Może być golibrodą, balwierzem, powiernikiem, swatem albo posłańcem. Przydaje się i tym razem: pomaga hrabiemu Almavivie poślubić piękną Rozynę.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.