Moda na krucjaty

Edward Kabiesz

GN 13/2012 |

publikacja 29.03.2012 00:15

Temat wypraw krzyżowych fascynował wielu pisarzy. Jednak dla większości z nich historia była tylko tłem sensacyjno-przygodowych perypetii bohaterów.

Moda na krucjaty Kjetil Ree, Oslo, Norwegia, reprodukcja henryk przondziono W „Krzy­żowcach” Jeana Guillou daje znać o sobie niechętny stosunek do religii i Kościoła katolickiego. Z prawej: Trylogia Zofii Kossak od strony artystycznej, jak i rozmachu pozostaje do tej pory najbardziej ambitną próbą literackiego ujęcia tematu krucjat

Corocznie ukazują się dziesiątki popularnych powieści rozgrywających się w czasach wypraw krzyżowych. Najczęściej bohaterami są templariusze, a sensacyjna intryga sprowadza się do poszukiwania ich rzekomo zaginionych skarbów i tajemnic, które mieli posiąść w czasie największego rozkwitu zakonu. Trudno je traktować jako powieści historyczne, należą raczej do gatunku fantasy.

Krzyżowcy razy trzy

Rzadko pojawiają się książki, które traktują temat krucjat w sposób pogłębiony, a jednocześnie na tyle przystępny, by zainteresować współczesnego czytelnika. Udało się to, chociaż na różnym poziomie, autorom, którzy wyprawom krzyżowym poświęcili powieściowe trylogie. Niedawno w księgarniach pojawił się pierwszy tom trylogii „Turnieje Boże” autorstwa dwóch francuskich pisarzy, Pierre’a Barreta i Jeana-Noëla Gurganda. Jej bohater, zgodnie z tytułem pierwszego tomu „Templariusz z Jerozolimy”, również jest członkiem Zakonu Ubogich Rycerzy Chrystusa i Świątyni Salomona, bo tak brzmi pełna nazwa owianego legendą rycerskiego zakonu. Jednak dzieło pisarskiego duetu to ambitna i interesująca, częściowo udana próba stworzenia epickiego obrazu średniowiecza okresu krucjat. Trylogia Barreta i Gurganda została wydana we Francji w drugiej połowie lat 70. ub. wieku, ukazała się w Polsce po raz pierwszy w latach 80. Nie stała się takim bestsellerem, jak powstała niecałe 40 lat później trylogia szwedzkiego pisarza Jeana Guillou „Krzyżowcy”. Tytuł tego cyklu nie jest do końca precyzyjny, bo tylko druga jego część, czyli „Rycerz zakonu templariuszy”, dotyczy bezpośrednio walk toczonych w obronie Królestwa Jerozolimskiego. Pozostałe opowiadają o początkach kształtowania się szwedzkiej państwowości na przełomie XI i XII wieku. Natomiast najbardziej znaną w Polsce, niestety mniej w świecie, mimo że na to zasłużyła i została przetłumaczona na 16 języków, pozostaje trylogia Zofii Kossak. Pierwsza część „Krzyżowców” opowiada o dziejach zdobycia Jerozolimy przez chrześcijan w 1099 roku, trzecia opisuje jedną z ostatnich prób odzyskania Grobu Świętego i krucjatę dziecięcą.

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.