W barokowym stylu

Marta Woynarowska

publikacja 12.04.2015 09:59

Samorządowy Ośrodek Kultury w Nowej Dębie przygotował II edycję Festiwalu muzyki kameralnej i organowej „Margaritae barocci”.

W barokowym stylu Marta Woynarowska /Foto Gość Podczas inauguracyjnego koncertu wystąpił Royal String Quartet

- W ubiegłym roku odgrażałem się, że planujemy kontynuację festiwalu i tak się stało - żartował Krystian Rzemień, dyrektor SOK i inicjator muzycznego wydarzenia. Uroczystego otwarcia razem z pomysłodawcą festiwalu dokonali Wiesław Ordon, burmistrz Nowej Dęby oraz Jerzy Sudoł, przedstawiciel Zarządu Powiatu Tarnobrzeskiego.

Podczas inauguracyjnego koncertu, który odbył się w siedzibie instytucji, nowodębskiej publiczności zaprezentował się Royal String Quartet w składzie: Izabella Szałaj-Zimak - I skrzypce, Elwira Przybylowska - II skrzypce, Marek Czech - altówka i Michał Pepol - wiolonczela.

Artyści na sobotni wieczór wybrali - zgodnie z nazwą festiwalu „Perły baroku” - kompozycje powstałe lub inspirowane epoką barokową.

Jako pierwsze zabrzmiały fragmenty „Die Kunst der Fuge” Jana Sebastiana Bacha, ostatniego, niedokończonego utworu lipskiego kantora. Przez muzyków i muzykologów „Sztuka fugi” uznawana jest za swoisty testament mistrza kontrapunktu.

Kompozycja składa się z 4 kanonów oraz 14 fug, z których ostatnia, nieukończona z powodu śmierci autora, oparta jest na dźwiękach B-A-C-H.

W korespondencji do twórczości Bacha w programie wieczoru znalazły się cztery utwory Pawła Szymańskiego, współczesnego kompozytora, lubującego się w baroku, ale przekształcającego go i podającego w nowoczesnej konwencji.

Kompozycje powstały specjalnie dla Royal String Quartet, a swoją premierę miały w 2013 r. podczas Festiwalu Kwartesencja. Koncert zakończył „VII kwartet smyczkowy fis-moll” Dymitra Szostakowicza, XX-wiecznego mistrza symfoniki, kontynuatora spuścizny Beethovenowskiej. Na marginesie warto dodać, iż rosyjski kompozytor miał polskie korzenie - jego dziadek był syberyjskim zesłańcem.

Mistrzowskie wykonanie wymagających kompozycji publiczność nagrodziła długimi brawami, co zaowocowało bisem, na który muzycy przygotowali „A chtóz tam puka” ze zbioru „Sześciu pieśni kurpiowskich” Karola Szymanowskiego.

Nieczęsto zdarza się gościć w naszym regionie artystów o tak wysokiej, światowej renomie jak Royal String Quartet.

Zespół powstał w 1998 r. w warszawskiej Akademii Muzycznej. W programie posiada utwory zarówno dawnych mistrzów, jak i kompozytorów współczesnych. Swoimi występami przybliża zagranicznym melomanom polską muzykę, głównie: Juliusza Zarębskiego, Karola Szymanowskiego, Ludomira Różyckiego czy Grażyny Bacewicz.

Zespół występuje w najważniejszych salach koncertowych w Europie i poza jej granicami, m.in. w Waszyngtonie, Seulu, Pekinie. Muzycy uczestniczyli w wielu renomowanych festiwalach, m.in.: Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Sacrum Profanum w Krakowie, Wratislavia Cantans we Wrocławiu, australijskim Perth International Arts Festiwal, BBC Proms, City of London, Aldeburgh, West Cork Music w Irlandii, niemieckich Schleswig Holstein i Rheingau Festiwal. Royal String Quartet prowadzi własne kursy mistrzowskie w Polsce oraz Wielkiej Brytanii.

- Występ tak znakomitych muzyków jest dowodem na wysoki poziom artystyczny i programowy naszego festiwalu - zauważył Krystian Rzemień, dyrektor nowodębskiego SOK. - Potwierdzeniem tego jest chociażby dofinansowanie przyznane nam przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które traktujemy jako ogromne wyróżnienie, nobilitację i zachętę do dalszej pracy. Chciałbym bardzo gorąco podziękować posłowi Mirosławowi Plucie, który obejmując tegoroczną edycję festiwalu swoim patronatem honorowym, popierał naszą sprawę w ministerstwie. Jednocześnie podziękowania kieruję do przewodniczącego Sejmiku Województwa Podkarpackiego Bogdana Romaniuka oraz do Zarządu Powiatu Tarnobrzeskiego, za objęcie „Margaritae barocci” swoim patronatem.

Tegoroczna edycja festiwalu finansowana jest ze środków własnych SOK, dotacji MKiDN oraz wsparcia Pilkington Automotive Poland, Elektromontaż Rzeszów S.A. oraz Termobud Mielec.

Przed melomanami jeszcze sześć koncertów, które odbędą się w siedzibie SOK, świątyniach parafialnych w Chmielowie i Tarnowskiej Woli oraz obu nowodębskich kościołach. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny, jedynie w przypadku koncertów odbywających się w SOK ze względy na ograniczona ilość miejsc, należy wcześniej odebrać darmową wejściówkę. Kalendarium koncertów w zakładce „Zapraszamy”.

Patronat medialny nad festiwalem objęła także nasza redakcja.