Informacje ważne lecz niewiele warte

PAP |

publikacja 27.04.2015 08:15

- Choć 81 proc. Polaków deklaruje, że wiarygodne informacje są dla nich ważne, to tylko 19 proc. jest gotowych zapłacić za dostęp do nich - wynika z badań TNS Polska. 10 proc. nie przeznaczyłoby na ten cel więcej niż 5 zł miesięcznie.

Informacje ważne lecz niewiele warte Jakub Szymczuk /Foto Gość Choć 81 proc. Polaków deklaruje, że wiarygodne informacje są dla nich ważne, to tylko 19 proc. jest gotowych zapłacić za dostęp do nich

Znacznie mniej badanych byłoby skłonnych płacić za dostęp do informacji więcej: 5 proc. do 10 zł, 3 proc. do 20 zł a tylko 1 proc. jest gotowych płacić za informacje powyżej 20 zł miesięcznie.

81 proc. ankietowanych w ogóle nie chce płacić za dostęp do informacji.

Zdaniem autorów badania, świadczy to o tym, że Polacy uważają wiarygodne informacje za standard, za który nie powinno się płacić. "Chcemy mieć darmowy dostęp do wiarygodnych informacji i uważamy, że mamy do tego prawo" - czytamy w podsumowaniu badań "Wiarygodne informacje - czy są dziś w cenie?".

Jak pokazały badania TNS Polska, ponad połowa Polaków deklaruje, że interesuje się prawie wszystkim. 69 proc. ankietowanych wskazało, że interesuje się kulturą i rozrywką oraz polityką krajową, pracą i edukacją - po 61 proc. Po 58 proc. badanych zadeklarowało zainteresowanie gospodarką oraz sportem. 56 proc. szuka informacji dotyczących nauki i techniki, a 52 proc. interesuje się polityką światową.

Najpopularniejszym źródłem informacji dla Polaków jest telewizja - 81 proc. respondentów czerpie informacje na interesujące ich tematy przede wszystkim z telewizyjnych programów informacyjnych.

Znacznie rzadziej wiarygodnych informacji poszukujemy w internetowych serwisach informacyjnych (33 proc.). Wśród innych internetowych źródeł informacji znalazły się fora internetowe (11 proc.), serwisy społecznościowe (10 proc.) i blogi (5 proc.).

Internet jest znacznie ważniejszym źródłem informacji dla ludzi w wieku 15-39 lat niż dla starszych. "Ludzie młodzi częściej korzystają z internetu. Internet jest dla nich nie tylko podstawowym źródłem informacji lub rozrywki, ale także miejsce społecznej aktywności" - podsumowuje TNS.

Polacy czerpią informacje także z radia (22 proc.), prasy codziennej (20 proc.) i tygodników (14 proc.). Dla 23 proc. ankietowanych źródłem informacji są krewni, przyjaciele i znajomi.

Badanie TNS Polska "Wiarygodne informacje - czy są dziś w cenie?" zostało przeprowadzone w dniach 13-18 marca 2015 r., na reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat, metodą wspomaganych komputerowo wywiadów bezpośrednich (CAPI).