Muzeum na pokładzie

Edward Kabiesz

GN 27/2016 |

publikacja 30.06.2016 00:00

W momencie wkroczenia Niemców do Paryża w opustoszałym Luwrze pozostały tylko monumentalne rzeźby.

Film Sokurowa uświadamia polskiemu widzowi różnice pomiędzy niemiecką okupacją Francji i Polski. Bomba Film Film Sokurowa uświadamia polskiemu widzowi różnice pomiędzy niemiecką okupacją Francji i Polski.

Czy można nakręcić fascynujący film o muzeum? Aleksander Sokurow, twórca „Frankofonii”, udowodnił, że tak. Zresztą nie po raz pierwszy. Wcześniej był petersburski Ermitaż, gdzie w 2002 roku najbardziej znany obecnie poza Rosją reżyser jednym ciągłym ujęciem nakręcił „Rosyjską arkę”, a widzowie oglądają na ekranie wydarzenia rozgrywające się w czasie rzeczywistym. Filmowa podróż po Ermitażu, byłym pałacu zimowym carów, jest nie tylko fascynującą lekcją malarstwa, ale i wyprawą w głąb historii Rosji. Bohaterem i jednocześnie narratorem filmu jest reżyser, który przenosi się do XVIII-wiecznego Ermitażu. Tam jego przewodnikiem zostaje nieznajomy obcokrajowiec, wzorowany na postaci markiza de Custine a, który w głośnych „Listach z Rosji” przedstawił krytyczny obraz tego kraju za czasów Mikołaja I. Obaj podróżują po pałacowych wnętrzach, spotykając postaci z ostatnich dwustu lat rosyjskiej historii.

Dostępne jest 12% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.