Caravaggio – malarz kontrreformacji

RADIO WATYKAŃSKIE |

publikacja 04.10.2017 19:54

W Mediolanie otwarto wyjątkową ekspozycję obrazów Caravaggia. Prezentuje ona aż 20 arcydzieł włoskiego malarza i uwzględnia najnowsze odkrycia dotyczące jego życia i twórczości.

Caravaggio – malarz kontrreformacji Ottavio Leoni (PD) Portret Michelangela Merisi da Caravaggio

Dzięki badaniom rentgenowskim odtworzono na przykład technikę pracy artysty. Obalono między innymi mit, że Caravaggio malował „od ręki”, bez uprzedniego szkicu ołówkiem i węglem na płótnie. Z kolei badania historyków w archiwach pozwoliły ustalić nową chronologię jego twórczości. Tytułem przykładu: jego przyjazd do papieskiego Rzymu przesunięto o cztery lata, z roku 1592 na 1596.

Ciekawy i pierwszoplanowy jest też wątek duchowy w twórczości Caravaggia. Jak uważa kurator wystawy prof. Rossella Vodret, artysta bardzo dobrze przygotowywał się do dzieł o tematyce biblijnej. Jego twórczość jest też wyraźnym przejawem kultury kontrreformacji.

„Jest to dość wiarygodna hipoteza – mówi prof. Vodret. – Popiera ją wielu uczonych. Znajdujemy się bowiem w kontekście szczytowej kontrreformacji. Rok Święty 1600 potwierdzał triumf Kościoła katolickiego nad herezją luterańską, a słynne światło Caravaggia, to światło palące, które uwydatnia niektóre postacie, często było interpretowane jako światło łaski Bożej, będącej, jak wiemy, przedmiotem sporu między katolikami a luteranami. I widać to w konkretnych arcydziełach Caravaggia, na przykład w obrazie Judyty odcinającej głowę Holofernesowi. Judyta jest tu kobietą w pełnym świetle i uosabia ona Kościół katolicki, a Holofernes – herezję luterańską” – powiedziała Radiu Watykańskiemu prof. Vodret.

Wystawa dzieł Caravaggia odbywa się w Pałacu Królewskim w Mediolanie do 28 stycznia przyszłego roku.