Ewa Uryga

publikacja 28.06.2005 14:25

Jest jedną z najlepszych polskich wokalistek. Jej specjalność to muzyka gospel, ale nie stroni też od bluesa, soulu i jazzu.



Biografia
Ewa Uryga urodziła się w Bytomiu. Zaczęła swą karierę już w dzieciństwie. Jako solistka szkolnego zespołu muzycznego "13-stka" była laureatką wielu ogólnopolskich festiwali, m.in. "Opole '80", "Zielona Góra '80". Brała udział w wielu programach telewizyjnych ("Studio debiutów"), nagraniach radiowych z orkiestrą Jerzego Miliana w Katowicach, a także koncertowała.

W latach osiemdziesiątych studiowała w Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Wówczas rozpoczęła też profesjonalną działalność artystyczną, m.in. w Teatrze Rozrywki w Chorzowie.

Jej trofea z tamtego okresu to m.in. II nagroda na festiwalu Krajów Nadbałtyckich w Karlsham w Szwecji oraz II nagroda na XVII Międzynarodowym Spotkaniu Wokalistów Jazzowych w Zamościu.
Współpracowała z zespołem Young Power i uczestniczyła w nagraniach trzeciej płyty tego zespołu. Z Big-Bandem Zygmunta Kukli nagrała płytę pt. "Szczęśliwej drogi już czas".

Lata dziewięćdziesiąte to liczne koncerty w Polsce, w wielu klubach jazzowych, a także udział w ogólnopolskich festiwalach jazzowych w Zamościu, Kaliszu, Siedlcach, a za granicą w koncercie jazzowym na festiwalu w Wittebsku z Big Warsaw Band Stanisława Fiałkowskiego.

Zaproszona przez Włodzimierza Nahornego wspólnie z M. Bałatą, L. Szafran, M. Szcześniakiem, A. M. Jopek nagrała płytę pt.: "Kolędy na cały rok" z muzyką W. Nahornego.

W drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych Zbyszek Lewandowski zaproponował Ewie nagranie pierwszej autorskiej płyty, pt.: "The Colours of Soul", z zespołem w składzie: Z. Lewandowski (perkusja), Z. Jakubek (instrumenty klawiszowe), P. Baron (saksofon), M. Napiórkowski (gitara elektryczna), T. Grabowy (bas), M. Gawdzis (trąbka), S. Rosiak (puzon).

Jednocześnie rozwijające się zainteresowania muzyką "Gospel" i koncerty w kościołach doprowadziły do festiwalu "Gdynia Summer Jazz Days" i zarejestrowania nagrań, które później ukazały się na kolejnej autorskiej płycie, pt. "Running For My Life". Nagrano na niej dziesięć gospelowych utworów. Ewie Urydze pomagali m.in.: Beata Bednarz, Agnieszka Janus, Jarosław Kędziora, Grzegorz Kapołka, Paweł Twardoch, Andrzej Rusek.

Kontynuacją występów na deskach teatralnych była jedna z głównych ról (Los) w musicalu "Zorba" w reżyserii J. Szurmieja w Teatrze Muzycznym w Gliwicach.

W 1998 r. Uryga nagrała trzecią autorską płytę pt. "Ballads for Ella", dedykowaną amerykańskiej wokalistce Elli Fitzgerald. Płyta została nagrana w Nowym Jorku z amerykańskimi muzykami M. Soskinem (fortepian), H. Swartzem (kontrabas) oraz P. Wojtasikiem (trąbka), M. Dyktą (gitara), A. Buczkiem (perkusja) i orkiestrą kameralną z Katowic.

U schyłku lat dziewięćdziesiątych artystka śpiewała w Oratorium Oświęcimskim Janusza Kohuta zarejestrownym na płycie "Droga Nadziei". Natomiast na zaproszenie Włodzimierza Korcza z Alicją Majewską, Markiem Bałatą, Jackiem Wójcickim i Zbigniwem Wodeckim występowała w Oratorium Wielkanocnym, pt.: "Woła nas Pan" z muzyką Wł. Korcza i słowami E. Brylla.

W maju 1999 roku odbyła się trasa promująca płytę "Ballads for Ella", podczas której Ewa Uryga wystąpiła m.in. na głównej scenie Festiwalu Jazz Fair. W czerwcu tegoż roku wzięła udział w konkursie "Premiery" w Opolu w duecie z Januszem Szromem uzyskując IV miejsce w głosowaniu audiotele.
Zagrała też kolejną główną rolę (Wellmy Kelly) w musicalu "Chicago" w Teatrze Muzycznym w Gliwicach.
W sierpniu 2000 roku podczas IV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Gospel, zaśpiewała koncert promujący płytę "Running For My Life" i wspólnie wystąpiła z amerykańskim chórem The Jackson Singers.
Następnie było Oratorium Beskidzkie, pt. "Gość Oczekiwany" do tekstów Zofii Kossak i muzyki Janusza Kohuta, a w czerwcu udział w prapremierze Mszy Gospelowej "Missa Gospel's" wspólnie z M. Bałatą, O. Szomańską, Spirituals Singers Band i Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Wrocławskiej im. W. Lutosławskiego.

Co roku Uryga uczestniczy w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gospel oraz w festiwalu Złota Tarka w Iławie. Za granicą występowała na Międzynarodowym Festiwalu Gospelowym w Kopenhadze z Przemyskim Chórem Gospel, z którym nawiązała stałą współpracę.

Na głównej scenie festiwalu Jazz Jamboree w programie "Duke po polsku" w aranżacji Zbigniewa Jaremki do słów Wojciecha Młynarskiego śpiewała standardy jazzowe.

W grudniu 2002 roku Ewa nagrała swoją najnowszą autorską płytę "This music touches my soul". Nagrania dokonano w studiu w Nowym Jorku, a solistce towarzyszą muzycy z czołówki amerykańskiego jazzu: Mark Soskin (fortepian), Jay Anderson (kontrabas), Matt Wilson (perkusja), David Slagle (klarnet) i Vic Juris (gitara).

W 2003 r. artystka brała udział w nagraniu płyty "Nieszpory Gospel. O Miłosierdziu Bożym", przygotowanej przez Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Chrześcijańskiej Gospel.
W ostatnich latach Ewa Uryga utrzymuje się w czołówce w ankietach pism "Jazz Forum" oraz "Twój Blues".









"The colours of soul" – 1996"Ballads for Ella" – 1998

"Running for my life" – 2000"This music touches my soul" – 2002

"Nieszpory Gospel. O Miłosierdziu Bożym" – 2003


Pozostałe płyty:
"Szczęśliwej drogi już czas" – 1991 (Kukla-Band z przyjaciółmi);
"Stoisz u naszych drzwi" – 1992 (New Life Music);
"Kolędy na cały rok" – 1995;
"Łąki twoich obietnic" – 1995/96 (Amenbend);
"Bądź kolędą" – 1996;
"Modlitwa bluesmana w pociągu" – 1997 (Jan "Kyks" Skrzek);
"Rozmowa z Ojcem" – 1998 (Amenbend);
"Blue blues II" – 2001 (Grzegorz Kapołka Quartet);
"Missa gospel’s" – 2001;


Posłuchaj nagrań utworów
"Praise you" [.rm] :.
"Jezus" [.ram] :.