Nie dam całować się

GN 21/2018 |

publikacja 24.05.2018 00:00

Piotr Roguski pokazuje trudną historię polsko-niemieckiej miłości od strony alkowy. Nie tylko historyczno-literackiej, ale i życiowej.

Maksymilian Piotrowski, „Śmierć Wandy”. MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE Maksymilian Piotrowski, „Śmierć Wandy”.

Dla autora „(Nie) poszła za Niemca” związki między kobietą i mężczyzną różnych nacji stają się wielowymiarową ikoną relacji między naszymi narodami. Pokazuje je od strony najbardziej intymnej, ale przecież kluczowej – małżeństwa mieszanego. Stara się dociec, jak w prywatnych kontaktach kształtuje się opozycja obcy–swój: „Obcość już z definicji określa »nie-swojego«, któremu, co najwyżej, można okazać współczucie. (…) Gorzej, gdy »swojość« przemienia się w obcość. Czy miłość między obcym a swoim, a w jej następstwie mieszane »obco-swoje« małżeństwo i mieszane »swojo-obce« dzieci, znosi granice, jest syntezą?” – pyta.

Dostępne jest 28% treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.