#8TwarzyPandemii. W zamkniętym muzeum 6 milionów gości

Piotr Piotrowski

publikacja 21.04.2020 18:45

Jak w czasie pandemii prezentować kulturę, skoro wszystkie instytucje są zamknięte, a wystawy, spektakle czy zbiory niedostępne dla odwiedzających? Według Hanny Mik, rzecznika prasowego Muzeum II Wojny Światowej, dobrze przygotowana, żywa i atrakcyjna oferta internetowa może nawet zwiększyć liczbę gości placówki.

#8TwarzyPandemii. W zamkniętym muzeum 6 milionów gości Piotr Piotrowski /Foto Gość Na plenerowe widowiska w Muzeum II Wojny Światowej trzeba będzie zaczekać do końca pandemii. Póki co, gdańską placówkę można odwiedzać wirtualnie.

Pandemia to niełatwy czas dla instytucji kultury, także dla muzeów. Mimo niesprzyjających okoliczności wiele placówek nie przestało funkcjonować, a przeniosło swoją działalność do internetu. Taki sam pomysł mieli pracownicy Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Już od 16 marca cała aktywność placówki przeniosła się do sieci.

- Stworzyliśmy akcję #M2WSWirtualnie, w ramach której dzielimy się na naszej stronie i portalach społecznościowych interesującymi treściami, ciekawostkami, materiałami filmowymi i wykładami. Pokazujemy wartościowe projekty, nowe rzeczy, ale także dzielimy się tymi treściami, które były już prezentowane w siedzibie muzeum - mówi H. Mik.

W wirtualnej placówce można zobaczyć więcej eksponatów niż na co dzień w budynku muzeum. - W sieci można się zapoznać z naszymi zbiorami, których nie prezentujemy na wystawach czy ekspozycji. Właśnie teraz jest wyjątkowa okazja, by zajrzeć do magazynu, którego na co dzień nie można odwiedzać, albo zobaczyć naszą pracownię konserwatorską - dodaje rzecznik.

Ważne jest także odpowiednie przygotowanie materiału dla odbiorcy. Czas pandemii jest momentem, gdy wielu uczniów zamkniętych szkół zagląda na stronę internetową muzeum, by uzupełnić wiedzę z zajęć online. - Z myślą o nich stworzyliśmy także akcję #WirtualnePorankiZHistorią. W ten sposób docieramy do naszych najmłodszych gości. Przypominamy najważniejsze wydarzenia, mówimy o ważnych postaciach II wojny światowej. Warto, by uczniowie codziennie korzystali z naszej oferty - zachęca rzecznik muzeum.

Jakie są efekty działania wirtualnego muzeum? - Wyniki są spektakularne. Liczba wyświetleń sięga 6 milionów w czasie jednego miesiąca od uruchomienia tej formy prezentacji naszych zasobów. To cztery razy więcej odwiedzających niż w ciągu 3 ostatnich lat rzeczywistych gości. To dowód na to, że żywa, potrzebna i atrakcyjna wiedza nawet w tej trudnej sytuacji znajdzie odbiorcę - podsumowuje H. Mik.


Cykl #8TwarzyPandemii ma prezentować osoby, które pandemia koronawirusa zainspirowała do aktywności w zupełnie nowych obszarach życia. Zarówno w wymiarze rzeczywistym, jak i duchowym.