publikacja 30.04.2020 00:00
Ten obraz nazywany jest zwykle „Pala della Peste” – ołtarz dżumy. Powstał bowiem jako dar wotywny po ustąpieniu zarazy w Bolonii i był co roku przenoszony w procesji dziękczynnej pomiędzy ratuszem a kościołem św. Dominika w tym mieście.
Guido Reni
Madonna z Dzieciątkiem w glorii i ze świętymi
olej na płótnie, 1631–1632
Pinakoteka Narodowa, Bolonia
Epidemia dżumy opanowała Bolonię w 1630 roku i zabiła 20 tysięcy spośród 70 tysięcy mieszkańców miasta. Kiedy ustąpiła, władze Bolonii zamówiły u Guido Reniego, najsłynniejszego malarza żyjącego wówczas w tym mieście, obraz ukazujący świętych pogrążonych w modlitwie wstawienniczej.
Matkę Bożą z Dzieciątkiem widzimy w górnej części obrazu. Otoczeni są glorią, czyli złocistym blaskiem. Mały Jezus prawą ręką błogosławi, a w lewej trzyma kwitnącą gałązkę na znak przymierza z ludźmi. Maryja zasiada na tronie z chmur, a anioły nakładają Jej na głowę kwiecistą koronę i obdarowują bukietami róż i różańcami (bukiety są tu symbolem modlitwy różańcowej).
Na dole modli się siedmiu świętych. Trzech z nich stoi. Pierwszy z lewej to św. Karol Boromeusz, arcybiskup Mediolanu, który zasłynął bohaterską postawą podczas zarazy w tym mieście. Skromny ubiór kardynała przypomina, że cały swój majątek przeznaczył na pomoc chorym, którym posługiwał osobiście. Obok niego z mieczem i liściem palmy stoi św. Prokulus z Bolonii, rzymski żołnierz i męczennik. Z prawej strony widzimy innego rzymskiego żołnierza, przedstawionego w zbroi i z halabardą. To św. Florian. Również on trzyma palmę męczeństwa.
Poniżej klęczą: św. Petroniusz, który w V w. był biskupem Bolonii, św. Franciszek z Asyżu i dwaj jezuici: św. Franciszek Ksawery i św. Ignacy Loyola.
Ponieważ obraz miał być noszony jak procesyjny sztandar (pallione), Guido Reni namalował go na jedwabnym płótnie.
Leszek Śliwa
To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.