Recenzje

GN 20/2020 |

publikacja 14.05.2020 00:00

100 cudów
na 100-lecie urodzin
św. Jana Pawła II
Wydawnictwo św. Stanisława BM
Kraków 2020
ss. 200 100 cudów na 100-lecie urodzin św. Jana Pawła II Wydawnictwo św. Stanisława BM Kraków 2020 ss. 200

KSIĄŻKI

Księga cudów

Zbiór świadectw, w których zapisana została wdzięczność dla św. Jana Pawła II. Jedni dziękują za zdany egzamin, inni za narodziny upragnionego dziecka, jeszcze inni – za uratowanie życia czy nawrócenie. Znajdziemy tu też m.in. opisywaną kiedyś na łamach „Gościa” poruszającą historię uzdrowienia Glorii Marii z Częstochowy, której lekarze nie dawali szans na przeżycie poza organizmem matki. Uderza nie tylko niezwykłość przedstawionych tu zdarzeń, ale też wielość tych historii, będąca namacalnym dowodem świętości naszego wielkiego rodaka. Całość uzupełnia kalendarium życia i kultu św. Jana Pawła II – od narodzin po kanonizację.

Szymon Babuchowski

Historie bliskości

Kobiety opisane przez Anetę Liberacką to wojowniczki. Dumne i mądre, kochające i zwyczajnie dobre, weszły na drogę Maryi – Matki niezłomnej i silnej. Ich macierzyństwo ocala świat. „30 scen z życia Maryi” jest niezbędnikiem bliskości. To słowo klucz zawartych w książce opowieści, modlitw i rozważań. Nie ma przecież silniejszej więzi od tej, która łączy matkę i dziecko. Liberacka pokazuje, że historia Maryi jest najpiękniejszą inspiracją do twórczego, wypełnionego radością i siłą życia. Przy okazji burzy schematy myślenia o Matce Jezusa jako uległej, nieco wyidealizowanej dziewczynie. Przekonuje, że warto naśladować tę dzielną Kobietę.

Magdalena Dobrzyniak

PŁYTY

Penderecki na nowo

Akordeon i saksofon nie są instrumentami powszechnie kojarzonymi z muzyką poważną, ale Krzysztof Penderecki (tu także w roli dyrygenta) lubił nietypowe zestawienia instrumentów. Wraz z orkiestrą mogły u niego zagrać np. gitara elektryczna i basowa. W tym jednak przypadku mamy do czynienia z nowymi opracowaniami dwóch koncertów. Akordeon (Maciej Frąckiewicz) i saksofon sopranowy (Bartłomiej Duś) zastępują tu inne, bardziej tradycyjne w kontekście orkiestry symfonicznej instrumentarium. Zwłaszcza pierwsze połączenie wypada ciekawie, bo odmienność brzmienia akordeonu pomaga w budowaniu bliskich i dalekich planów.

Szymon Babuchowski

Gitarą i światłem

Trzynaście lat temu dziennikarz „New Yorkera”, zapowiadając koncert na Broadwayu, nazwał Austriaka „blaskiem światła wśród współczesnych gitarzystów jazzowych”. Określenie przylgnęło do Wolfganga Muthspiela na stałe. Słusznie. Album „Angular Blues” (niech słowo „blues” nikogo nie zwiedzie) wnosi w obecny czas dużo światła i eleganckiej prostoty. Muthspiel sprawdza się w roli lidera jazzowego tria i kompozytora. Brzmienie gitar snuje się raz wolniej, to znów nabiera tempa. Nie brak oryginalnych pomysłów, jak barokowe w klimacie „Solo Kanon in 5/4”. Są też dwa jazzowe standardy.

Piotr Sacha

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.