publikacja 26.11.2020 00:00
Ci ludzie współtworzyli Facebooka, Google’a, Twittera i inne ważne platformy społecznościowe. Dzisiaj się tego wstydzą.
Każde kliknięcie pozwala budować firmom internetowym coraz dokładniejszy model naszego wizerunku.
netflix
Filmów o negatywnym wpływie mediów społecznościowych na naszą prywatność, postawy moralne, a nawet politykę powstało wiele. Czy warto więc pisać o filmie, który w znacznej mierze powtarza argumenty, jakie słyszeliśmy z ust ekspertów, którzy w nich występowali. Najważniejszym powodem jest fakt, że w „Dylemacie społecznym” mówią o tym nie tylko analitycy czy specjaliści z zewnątrz. Występują w nim przede wszystkim twórcy narzędzi, dzięki którym media społecznościowe osiągnęły niewyobrażalny wpływ na ludzi i całe społeczności.
Sumienie Doliny Krzemowej
Dzisiaj, jak słyszymy na początku filmu, wstydzą się tego i przepraszają za swój udział w budowaniu molocha, którego wpływu na naszą świadomość i działania nie przewidzieli. I, co ważne, nie są to szeregowi pracownicy, ale osoby zajmujące kiedyś prominentne stanowiska w zarządach największych firm internetowych. Tworzyli i rozwijali Twittera, Instagrama, Pinteresta, Facebooka czy Google’a. To właśnie na tych platformach internetowych spędzamy najwięcej czasu. W filmie wypowiada się też kilku ekspertów, którzy od dłuższego czasu prowadzili badania nad działalnością internetowych gigantów. Wyrażane w nim opinie i analizy dotyczą co prawda Stanów Zjednoczonych, ale poruszane problemy mają zasięg globalny, nie omijają też naszego kraju. Wszyscy jednogłośnie podkreślają, że media społecznościowe uzależniają, o czym niektórzy z nich przekonali się na własnym przykładzie. – Ludzie stworzyli sztuczną inteligencję (AI), ale nie jest ona przez nas kontrolowana – opowiada jeden z bohaterów, a inny wspomina, że po powrocie z pracy siedział przed domem w swoim samochodzie i odpowiadał na mejle. Kiedy dzieci domagały się jego uwagi, zabierał telefon do sypialni i tam dalej klikał.
To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.