Recenzje

GN 6/2021 |

publikacja 11.02.2021 00:00

Grzegorz Sołtysiak
Nie taka zła
Muzeum Powstania
Warszawskiego
Warszawa 2020
ss. 168 Grzegorz Sołtysiak Nie taka zła Muzeum Powstania Warszawskiego Warszawa 2020 ss. 168

KSIĄŻKI

Tajemnice Warszawy

Podtytuł wydanej przez Muzeum Powstania Warszawskiego książki „Przewodnik po Warszawie Leopolda Tyrmanda” nie do końca oddaje jej treść. To nie tylko przewodnik po Warszawie, jaką znamy ze „Złego” i innych utworów pisarza, który uznał komunizm za największą plagę ludzkości. Przywołując ulice, zaułki, targowiska, charakterystyczne budynki, bary, restauracje i kawiarnie, do których trafiają bohaterowie pisarza, autor „Przewodnika…” dowodzi, z jaką precyzją Tyrmand opisywał stolicę. Dzięki tej topograficznej dokładności można by stworzyć mapę, za pomocą której czytelnik mógłby śledzić wędrówki stworzonych przez pisarza postaci. A one także mają przecież swoje odpowiedniki w rzeczywistości.

W bogato ilustrowanej zdjęciami z epoki książce Sołtysiaka przeszłość przenika się z teraźniejszością, bo autor przedstawia również późniejsze koleje losu opisanych przez Tyrmanda obiektów. Część z nich już nie istnieje, inne zostały przebudowane i zmieniły swoje przeznaczenie. Jednym z działających do dzisiaj barów jest „Złota Kurka” na Marszałkowskiej, dokąd trafili Halski i Marta ze „Złego”, by wypić piwo i zjeść parówki. „Parówek i piwa we współczesnym menu brak, za to można zjeść żurek z dudkami, flaki, kotlet schabowy, kiełbasę na gorąco i popić kefirem” – wyjaśnia Grzegorz Sołtysiak.

„Nie taka zła” to książka przeznaczona nie tylko dla fanów Tyrmanda, ale dla wszystkich, którzy chcą poznać lepiej historię Warszawy i sprawdzić, co na przestrzeni 70 lat przetrwało w niej do dzisiaj.

Edward Kabiesz

PŁYTY

(Nie)zapomniane tanga

Dawid Bajgelman to jeden z ważniejszych twórców żydowskiej muzyki teatralnej międzywojnia. Po wybuchu wojny nie przestał komponować. W łódzkim getcie dyrygował orkiestrą symfoniczną. Z pourywanych śladów jego muzyki Jarosław Bester zrekonstruował 10 utworów. Pod szyldem „Bajgelman. Get to Tango” porywają wigorem, to znów budzą wspomnienia bolesnego czasu (tytułowa gra słów: get to – getto). Głos, jaki odebrała tym pięknym i pełnym życia kompozycjom zagłada, przywracają własnym głosem świetni wokaliści – Grażyna Auguścik, Dorota Miśkiewicz i Jorgos Skolias.

Piotr Sacha

Nowe barwy wariacji

O„Wariacjach Goldberowskich” Bacha poeta Tomas Tranströmer pisał, że dodają ducha stłamszonym przez cywilizację. Marcin Świątkiewicz, jeden z najwybitniejszych współczesnych klawesynistów, rewelacyjnym wykonaniem dodał nowego ducha temu arcydziełu. Jak pisze, jego nagranie to list w butelce wrzuconej do oceanu w czasach zarazy. Znajdując własne pomysły interpretacyjne, ale też pozostając wiernym tradycji dawnych wykonań, w których brzmi moc i dostojeństwo klawesynu, odkrywa ponadczasową moc kompozycji. Każda jej nuta nabiera autorskiej barwy wykonawcy, który palcami widzi niuanse dźwięków, dotykając ich tajemnicy.

Barbara Gruszka-Zych

Dostępna jest część treści. Chcesz więcej? Zaloguj się i rozpocznij subskrypcję.
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.