GOSC.PL |
publikacja 15.03.2011 18:43
Rozpamiętywanie Męki Chrystusa stanowiło, i nadal stanowi, szczególną formę pobożności w przeżywaniu Wielkiego Postu. Pomagała w tym sztuka sakralna, która działając na wyobraźnię, przybliżała tajemnice wiary wszystkim, nawet wówczas, gdy umiejętność czytania była mało rozpowszechniona, a dostęp do literackich opisów ograniczony.
ks. Tadeusz Bukowski/GN
Opłakiwanie z Chomranic, ok. 1440–1450 r.
Szczególną rolę pełniło tu wyobrażenie ukrzyżowanego Chrystusa, początkowo umieszczane w księgach liturgicznych, potem na belce tęczowej w kościołach, czy też w rozbudowanych cyklach scen polichromii pokrywających wnętrza świątyń. W zbiorach Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie zachował się znany w Polsce i za granicą zabytek z epoki romańskiej - miedziany krzyż z Bielczy (XIII w.), niezwykle rzadki zabytek romańskiej rzeźby i odlewnictwa.
Sceny męki
Od pierwszej połowy XV w. ilustracje Męki Chrystusa zaistniały na ruchomych skrzydłach szaf ołtarzowych. Zgodnie z tendencją panującą w europejskim malarstwie ołtarzowym, najliczniej reprezentowanym typem nastawy w Małopolsce był tryptyk - przeważnie w całości malowany, czasami jednak także z elementami rzeźbionymi. Za pozostałość takiej właśnie nastawy ołtarzowej, łączącej rzeźbioną szafę z malowanymi skrzydłami, uważa się zachowany w Muzeum Diecezjalnym tryptyk z Ptaszkowej. Na jego skrzydłach można oglądać najwcześniejszy w polskim malarstwie tablicowym cykl scen pasyjnych. Ten ołtarz, zgodnie ze średniowiecznym zwyczajem, zamykany na czas Wielkiego Postu, stanowił szczególny przedmiot rozważań.
Zamknięty tryptyk z Ptaszkowej prezentuje 8 scen ujętych w dwie strefy. Są to: Wjazd Chrystusa do Jerozolimy, Ostatnia Wieczerza, Modlitwa w Ogrójcu, Pocałunek Judasza, Chrystus przed i Kajfaszem, Chrystus przed Piłatem, Droga Krzyżowa oraz Obnażenie z szat przed przybiciem do krzyża. Dopełnieniem tego pasyjnego cyklu była zapewne Grupa Ukrzyżowania, umieszczana zwykle na belce tęczowej świątyni, jako znak Nowego Przymierza.
Tryptyk otwarty
Kolejny przykład to ołtarz Męki Pańskiej z Zasowa. Rzeźbiony tryptyk zachowany w całości, z wyjątkiem postaci Ukrzyżowanego Chrystusa w części środkowej, którą w muzealnej aranżacji zastąpił Chrystus z Wójtowej. Tryptyk z Zasowa przedstawia w części centralnej wielopostaciową scenę Ukrzyżowania, po prawej stronie - zgrupowany tłum świętych niewiast i przyjaciół Jezusa, po lewej stronie - oprawców, którzy zabawiają się nawet grą w kości. Zaś na skrzydłach w czterech kwaterach znalazły się inne sceny Męki Pańskiej: Modlitwa w Ogrójcu, Niesienie krzyża, Zdjęcie z krzyża i Złożenie do grobu. Tryptyk był zawsze otwarty, przeznaczony do ciągłej medytacji nad wydarzeniem na Kalwarii. Tryptyk datuje się na około 1470 rok i jest, obok wawelskiego Tryptyku Świętej Trójcy z 1467 roku, najstarszym w Małopolsce przykładem tego typu ołtarzy w rzeźbie.
Chrystus Frasobliwy
Oprócz ilustracji wydarzeń z historii Męki Pańskiej do tematyki pasyjnej należą również dewocyjne przedstawienia cierpiącego Jezusa wyrosłe na gruncie mistyki średniowiecza. Motyw Chrystusa Frasobliwego wywodzi się z przedstawienia Syna Bożego oczekującego na mękę, często występującego w rozbudowanych malarskich cyklach Męki Pańskiej. Rzeźba nie może oddawać tylu szczegółów treściowych, jakimi dysponuje malarstwo; musi dokonywać skrótów i uogólnień. Tak więc ze sceny oczekiwania na śmierć artysta wyselekcjonował samą i postać Chrystusa zafrasowanego, kreując bardziej refleksyjne ukazanie sensu cierpienia i śmierci. Rzeźby Chrystusa Frasobliwego niemal zrosły się z polskim pejzażem i folklorem, wypełniając kapliczki przydrożne czy też ołtarzyki domowe. Z kolekcji Muzeum Diecezjalnego, oprócz wielu przykładów rzeźby ludowej (np. Frasobliwy z Ujanowic), niezwykle ekspresyjny jest Chrystus Frasobliwy z Wierzchosławic z pocz. XVI w., przypisywany warsztatowi Wita Stwosza.
Matka bolejąca
Szczególnym świadectwem przeżywania tajemnic Męki Chrystusa wywodzącym się z literatury dewocyjnej jest „Pietà”. Ewangelie nic nie mówią o obecności Matki Jezusa przy zdjęciu z krzyża, ale pobożność chrześcijańska przez wieki niezmiennie umieszcza Maryję pod krzyżem, gdy trzyma martwe ciało Jezusa przed złożeniem do grobu. Pietà z Wojnicza pochodzi z samego początku wieku XIV i jest uważana za najstarszą w Polsce gotycką rzeźbę drewnianą. Dzieło należy do typu przedstawień zwanych Pietà corpusculum, w których, zgodnie z wypowiedzią św. Bernarda ze Sjeny, Chrystus zmarły przedstawiony jest w małych wymiarach, jakby dziecko na łonie matki (karmiąca dziecko lub kołysząca je do snu).
Adoracja
W galerii malarstwa tablicowego Muzeum Diecezjalne posiada szczególny zabytek o wielkim znaczeniu dla kultury artystycznej polskiego średniowiecza - obraz „Opłakiwanie Chrystusa” z Chomranic (ok. 1440-1450). Znana jest opinia, że reprezentuje on najwyższy poziom artystyczny naszego wczesnego malarstwa wieku XV. Twórca „Opłakiwania..." wykreował pełne powagi misterium, wprowadzając nas w nastrój uroczystego i modlitewnego skupienia.
Oto w głębokiej ciszy adoracji martwego ciała Chrystusa, gdy nawet Magdalena bez słowa ociera łzę z oka, daje się zauważyć jakby szept rozmowy między Janem i jedną z obecnych tam niewiast, trzymającą w ręku flakon z wonnościami. Najwidoczniej uświadamiają sobie oni, że pora już późna i należy przystąpić do obrzędu namaszczania Ciała. Tak zapewne należy interpretować zachowanie się tych dwojga, którzy, stojąc za klęczącą Matką Boską, porozumiewają się w tej sprawie nie tyle nawet głosem, co raczej wzrokiem i gestami rąk. Zdjęte z krzyża martwe ciało Chrystusa, bezwładnie spoczywające na białym całunie, adoruje klęcząca Maryja. Złożyła modlitewnie dłonie i lekko pochyliwszy swą dziewczęcą twarz z wielkim skupieniem spogląda na martwe oblicze Syna. W bolesnym skupieniu przedstawionych postaci zda się uczestniczyć także łotr, który doznał łaski przebaczenia.
Muzeum zaprasza
Co roku zdarzenia Męki Chrystusa powracają do nas w czas Wielkiego Postu. Muzeum Diecezjalne (pl. Katedralny 6, tel. 14 621-99-93) zaprasza w swoje progi, gdzie można odnieść wrażenie, że pozornie martwe eksponaty muzealne ożywiają się i głośno mówią o życiu ówczesnych ludzi, o mistrzach, którzy je tworzyli, jak również o wielkiej kulturze duchowej tych, którym ta sztuka służyła na co dzień. Muzeum zaprasza, oferując możliwość zadumy i refleksji przed dziełami, które dla tylu pokoleń były prawdziwie żywym źródłem wiary i pobożności. Godziny otwarcia od wtorku do soboty: 10.00-15.00 i w niedziele i święta: 9.00-14.00. W poniedziałki nieczynne.