Niniejszy obraz jest dziełem kobiety. Artemisia Gentileschi była jedną z nielicznych malarek tworzących w XVII wieku.
Spoglądamy na Jezusa i grzeszną kobietę zza pleców faryzeusza i jego żony. Może podzielilibyśmy ich oburzenie, gdybyśmy – tak jak oni – nie wiedzieli, kim jest Chrystus.
Pieta to jedyna rzeźba Michała Anioła podpisana przez artystę. Powstała na zamówienie francuskiego kardynała Jeana de Bilhèresa.
Dla artysty szczególnie ważna była reakcja św. Piotra na objawienie mu prawdy o tym, że widzi Jezusa.
Francisco de Goya y Lucientes, "Pogrzeb sardynki" olej na desce, 1812–1814, Muzeum Królewskiej Akademii San Fernando, Madryt .
W tym niewielkim pomieszczeniu wielki artysta spróbował dotknąć największej Tajemnicy: tajemnicy Początku i Końca, wyłonienia z niebytu i kresu świata, stworzenia i zbawienia człowieka.
Gentile i Giovanni Bellini, „Kazanie św. Marka w Aleksandrii”, olej na płótnie, 1504–1507, Pinakoteka Brera, Mediolan.
Leon Wyczółkowski, „Brat Albert przytulający dziecko”, olej na płótnie, 1934, Dom Generalny Braci Albertynów, Kraków.
Nie wiadomo, jak naprawdę wyglądali Stańczyk, Rejtan czy Mieszko I. A jednak wydaje się nam, że wiemy. Nie możemy bowiem wymazać z pamięci sugestywnych wizji Jana Matejki.
Albrecht Dürer, Wszyscy święci, olej na desce, 1511, Kunsthistorisches Museum, Wiedeń.