Tysiąc młodych osób z katechetami obejrzało w teatrze muzycznym brawurowy spektakl o papieżu Polaku.
Jeden z filmów-symboli lat '80. Najbardziej ikonicznych produkcji tamtej dekady.
W piątek na ekrany kin wejdzie polsko-kanadyjski film "Przysięga Ireny".
Od rozbicia dzielnicowego Polski na początku XII wieku Śląsk w bezprawny sposób stał się lennem Niemieckiego Cesatrstwa Rzymskiego (wbrew testamentowi Króla Bolesława Krzywoustego i woli jego synów, poza zniesławionym Władysławem II Wygnańcem, wyciągającym rękę po nieswoje za co książęcy bracia ukarali go banicją) - poprzez agresję i najazd cesarza Fryderyka I Barbarossy (Rudobrodego) w 1157. Ale od XV do XVI było to dominium czeskie z Jagiellonami na tronie, które dopiero pózniej dostało się w łapy Habsburgów, a w połowie XVIII wieku zostało podbite przez Prusaków. W XIX wieku przystąpili oni do intensywnej germanizacji Ślązaków (czego śladem są Ślązacy opolscy ze samoindentyfikacją niemiecką), tyle że znaczna ich część zareagowała na to oporem i rozwijaniem własnej kultury i świadomości śląskiej, jak i emigracją, wspartą czynnikami ekonomicznymi (co jasno pokazuje politykę pruską w tym względzie wobec Ślązaków), jak ta opisywana do Teksasu czy Brazylii.
Przez stulecia Ślązacy (także ci na Dolnym Śląsku), mimo różnej przynalężności państwowej i napłuwu osadników niemieckich w miastach i na wsiach, mówili w śląskim dialekcie staropolszczyzny (nawet w okolicach Wrocławia przed 1939), bardzo zbliżonym do ludowej gwary małopolskiej, która przetrwała do dziś, ale bez zapożyczeń niemieckich. Nawet dziś na Górnym Śląsku, inaczej mówią Ślązacy na wsiach, inaczej w miastach, gdzie o wiele więcej germanizmów w gwarze mieszkańców familoków, co samo w sobie o niczym nie świadczy poza utrwaloną w mowie historią. Najlepiej świadczy o tym postawa Ślązaków w czasie powstań śląskich 1918-19, wbrew tezom RAŚ o rzekomym przeważającym "importem" powstańców z Polski - powstania były spontaniczną odpowiedzią przede wszystkim samych Ślązaków do których Prusacy zaczęli strzelać w reakcji na ich słuszne żądania o biblijną godną zapłatę za pracę.