Wojenny melodramat, czyli… klasyka. Stary, dobry, sprawdzony patent na hit?
Tysiąc młodych osób z katechetami obejrzało w teatrze muzycznym brawurowy spektakl o papieżu Polaku.
Jeden z filmów-symboli lat '80. Najbardziej ikonicznych produkcji tamtej dekady.
Wątpliwe, by (wg Agambena) "nie zapadł wyrok", skoro Piłat "zasiadał na krześle sędziowskim" (Mt 27,19; J 19,13) i "zawyrokował" (Łk 23,24).
Czy zrobił to wbrew swej woli ? Znając okrucieństwo Piłata (Łk 13,1) opis jego oporów wobec przelania krwi niewinnej uznać można za figurę retoryczną.
Wg Flawiusza skazał Piłat Jezusa "za namową" pierwszych w Izraelu (a nie pod przymusem), Tacyt mówiąc o skazaniu Chrystusa przez Piłata i to pomija.
Jak pisze Joachim Gnilka motyw "wydania na śmierć" ma charakter teologiczny. "Relacje ewangelii, naznaczone silnym piętnem teologicznym, stworzyły wrażenie, że Piłat nie wydał na koniec formalnego wyroku śmierci, że wydanie Jezusa na krzyż należy oceniać raczej jako krok czysto administracyjny w ramach postępowania policyjnego niż jako nakaz wykonawczy lub tp. Tylko J 19,13 mówi o trybunale (bema), na którym Piłat zasiadł, co wskazywałoby na formalny wyrok (por. Mt 27,19). Również Łk 23,24 wtrąca słówko „zawyrokował", poza tym jednak przeważa zdanie: „wydał na ukrzyżowanie" (Mk 15,15; Mt 27,26; J 19,16). Odpowiada to teologicznemu motywowi wydania (paradidonai), który snuje się poprzez całą mękę Jezusa i tutaj zostaje doprowadzony do swego celu." ("Jezus z Nazaretu" Kraków 1997 s. 360).