Naśladowca Hieronima Boscha „Wojna postu z karnawałem”,  en grisaille, 1555–1600, Muzeum Północnej Brabancji, Hertogenbosch
Naśladowca Hieronima Boscha „Wojna postu z karnawałem”, en grisaille, 1555–1600, Muzeum Północnej Brabancji, Hertogenbosch

Wojna czy pokój?

Brak komentarzy: 0

Leszek Śliwa

GN 07/2015

publikacja 12.02.2015 00:15

Ironiczny tytuł obrazu nieco wprowadza w błąd. Kiedy się dobrze przyjrzymy tej błazeńskiej kawalkadzie, nie dostrzeżemy żadnych elementów walki.

Atrybuty postu – czyli ryby, a także habity, w które przebrani są niektórzy uczestnicy zabawy – współwystępują z rekwizytami kojarzącymi się z karnawałem, jak dzbany z winem czy nabite na rożen części świni. Na pierwszym planie widzimy dwie charakterystyczne, podrygujące zgodnie pary tancerzy. W obydwu tęgi mężczyzna ma symbolizować uciechy karnawału, a chuda zakapturzona kobieta – umartwienia postu. Ten zgodny taniec oznacza współwystępowanie w ludzkiej naturze potrzeby zarówno pokuty, jak i zabawy. Dzieło jest kopią namalowanego kilkadziesiąt lat wcześniej obrazu słynnego niderlandzkiego malarza Hieronima Boscha.

Dziękujemy, że z nami jesteś

To dla nas sygnał, że cenisz rzetelne dziennikarstwo jakościowe. Czytaj, oglądaj i słuchaj nas bez ograniczeń.

W subskrypcji otrzymujesz

  • Nieograniczony dostęp do:
    • wszystkich wydań on-line tygodnika „Gość Niedzielny”
    • wszystkich wydań on-line on-line magazynu „Gość Extra”
    • wszystkich wydań on-line magazynu „Historia Kościoła”
    • wszystkich wydań on-line miesięcznika „Mały Gość Niedzielny”
    • wszystkich płatnych treści publikowanych w portalu gosc.pl.
  • brak reklam na stronach;
  • Niespodzianki od redakcji.
  • Zobacz więcej w bibliotece
Masz subskrypcję?
Kup wydanie papierowe lub najnowsze e-wydanie.
Pierwsza strona Poprzednia strona Następna strona Ostatnia strona
oceń artykuł Pobieranie..

Reklama

Reklama