Róża, którą zamieniono na stringi? Cóż, ale jakie czasy, takie symbole.
"O Panie, pozwól ujrzeć Twe Oblicze, bo kiedy światło wzroku zgasło, daj mi odwagę i daj mi też siłę, bym innym mogła ponieść krzyże" - śpiewają siostry z Lasek i ich podopieczni.
W „Róży” Smarzowski brutalnie rozprawia się z obrazem powojennej rzeczywistości utrwalanej w filmach w rodzaju „Samych swoich”.
Kolce czerwonej róży opowiadają o krwawych ranach Chrystusa, pachnący jaśmin o dobroci Weroniki, brzoza-płaczka o łkających niewiastach.
Życie Ojca Pio z Petrelciny nie było usiane różami, choć do różańca miał on wielką i nabożną cześć.
Dominikanka pokornie klęczy przed Dzieciątkiem, a Ono podaje jej kwiat róży i mówi do niej.
Czym różni się autonomia od separacji, o zaletach różnorodności i babci Róży z prof. dr. hab. Markiem S. Szczepańskim.
Mały Jezus wręcza Matce białe róże na znak Jej czystości. Tę scenę kontempluje fundator obrazu, klęczący na dole z lewej strony. W rękach trzyma różaniec.
Róża, lilia, poziomka – elementy towarzyszące Matce Bożej na średniowiecznych obrazach są symbolami odnoszącymi się do rzeczywistości metafizycznej. Tylko trzeba umieć ją czytać.
Fundacja, którą założyła, będzie uczyć zapomnianych rzemiosł sakralnych oraz miłości do Róży duchownej, jak w Litanii Loretańskiej nazywana jest Matka Chrystusa. Dlatego swoją fundację nazwała „Rosa mystica”.