Imponująca, piękna postać archanioła Michała, unoszącego się w powietrzu ze wzniesionym do cięcia mieczem, zdecydowanie dominuje na tym obrazie.
- Tajemnica maryjnej ikony ukryta jest w matczynych oczach patrzących w przyszłość jej Syna Chrystusa. Moim ulubionym typem ikony jest "umilenie", pięknie oddające miłość Maryi Matki do Syna Bożego - wyjaśnia Katarzyna Tkaczyk, malarka ikon.
Potwór mieszkający w jamie u stóp Wawelu długo prześladował krakowian. Teraz doczekał się wystawy. Okazało się przy okazji, że Wawel zamieszkują także inne smoki. Są nawet w katedrze!
Motywy religijne często pojawiały się w dziełach najwybitniejszych malarzy. Można nawet powiedzieć, że od schyłku starożytności aż po wiek XVIII malarstwo inspirowane wiarą, przedstawiające sceny biblijne, czy z żywotów świętych, dominowało w twórczości wszystkich wielkich artystów. A i później nie zanikło.
Od grzechu pierworodnego świat nieustannie jest w stanie wielkiej wojny między królestwem Bożym a królestwem ciemności, które uzurpuje sobie władzę nad całym światem. Ale królestwo Boże to plan inwazji, a nie ewakuacji. Od czasów Jezusa Chrystusa już nic nie jest takie samo. Jako chrześcijanie jesteśmy po stronie Zwycięzcy, a naszą bronią jest modlitwa.
Wizerunki starożytnych męczenników były jednym z ulubionych tematów artystów.
Pogaństwo, zwłaszcza greckie, znało ideę męczeństwa, ale nie znało idei ofiary. Był męczennikiem Prometeusz, był męczennikiem Edyp, była męczennicą Antygona. Wszyscy oni byli męczennikami podziemnego fatum.
Pokazać świętość w filmie nie jest sprawą łatwą, o czym przekonało się wielu reżyserów. Spośród trzech filmów wydanych właśnie na DVD najlepiej z tematem poradził sobie Roberto Rossellini.
- Droga ikony i droga pielgrzyma mają wiele analogii. Przede wszystkim i tu, i tu chodzi o wejście z wiarą w niepewność. Oddanie się Panu Bogu - tłumaczy Roman Zięba, ikonopis, pielgrzym Bożego Miłosierdzia.
Kiedy zmartwychwstały Jezus ukazał się po raz pierwszy apostołom, św. Tomasza przy tym nie było.