"Św. Piotr Męczennik", ok. 1493, olej na desce, 177 x 90 cm, Muzeum Prado (Madryt) Autor: Pedro de Berruguete, malarz hiszpański, ur. ok. 1450 w Paredes de Nava koło Palencii, zm. 1504 w Ávili koło Madrytu
Święty Piotr, który snuje tę opowieść, przyznaje, że złościły go niektóre nauki Jezusa, i że nieraz zamierzał poprosić Mistrza o ograniczenie niepokojącego „rozmachu miłości”.
Przedziwny to film. Niby jego akcja toczy się w wieku XX, ale tak naprawdę nie byłoby go, gdyby nie dawne, arturiańskie mity. W tym najważniejszy z nich: opowieść o świętym Graalu.
Scenę objawienia oświetla niezwykłe, nadnaturalne światło, o lekko pomarańczowej barwie, zdające się wypływać z postaci Apostoła.
Film jest ostatnią częścią telewizyjnego cyklu "Biblia", który zaczęto realizować w pierwszej połowie lat '90. Wyreżyserowany przez Raffaele Mertesa obraz to jednocześnie pierwsze w historii kina dzieło, w którym starano się zmierzyć z apokaliptycznymi wizjami świętego Jana Ewangelisty.
Zagadkowa to postać. Z Pisma Świętego wiemy o nim tylko tyle, iż to on, a nie Chrystus został uwolniony przez Piłata oraz, że był to więzień znaczny, wtrącony do lochu za rozruch i zabójstwo, gdzie przebywał wraz z innymi buntownikami.
Książka Stanisława Klimaszewskiego MIC to kompendium prawd teologicznych i nauk moralnych podanych w nowoczesnej formie, a zarazem rodzaj obrazowej katechezy, w której treści wiary poparte są nie tylko świadectwami z życia świętych, teologów i duszpasterzy, ale i osób znanych, polityków, naukowców czy celebrytów.
Komedie, których akcja toczy się na polskiej wsi, to już właściwie osobny gatunek w rodzimej kinematografii. Od wczoraj możemy na naszych kinowych ekranach oglądać „Święty interes” w reżyserii Macieja Wojtyszko, który - niestety - wpisuje się w tę konwencję.
Czyli jak Słowo Boże zmienia życie.
Najwięksi bohaterowie Nowego Testamentu.