Studia śląskie, antropologia języka i komunikacji, malarstwo i projekty interdyscyplinarne znalazły się wśród nowych kierunków, które od października uruchomi Uniwersytet Śląski. Na studiach stacjonarnych uczelnia przygotowała ok. 9,3 tys. miejsc.
Obrazy mistrzów malarstwa: El Greca, Goi, Ribery, Tycjana, Veronesa i Zurbarána, które należały do królów Hiszpanii, można już podziwiać na największej ekspozycji sztuki hiszpańskiej, jaką dotąd prezentowano w Polsce.
Mieszkanie Jana Matejki w domu przy Floriańskiej 41 w Krakowie wygląda jak za życia artysty. Zachowały się nawet jego okulary z grubymi szkłami, bo ten geniusz malarstwa miał słaby wzrok.
Przez wieki w naszej regionalnej architekturze sakralnej, malarstwie, rzeźbie i poezji znajdowały odzwierciedlenie wydarzenia bitwy z Tatarami z 1241 roku. Ich zebraniem i analizą zajął się Arkadiusz Muła, dyrektor jaworskiego Muzeum Regionalnego.
Figurki bóstw, malarstwo z Radżasthanu, stroje do tańca, tradycyjna biżuteria i koszule khadi, których produkcję zainicjował sam Mahatma Gandhi - będzie można oglądać na wystawie "Nieznane oblicza hinduizmu" w Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu.
W 1940 roku na ekranach kin pojawił się pełnometrażowy film rysunkowy, którym Walt Disney chciał udowodnić, że animacja jest taką samą sztuką, jak malarstwo, czy muzyka poważna. Czy mu się to udało?
O postaciach ze swoich obrazów mówi: „moje kulfony”. Pędzelkiem nie cyzeluje detali, nie skupia się na formie. Malarstwo Grażyny Szczurek-Tylki nie ma szokować ani przynosić zysków. Ma rozmawiać z drugim. O Bogu.
W malowaniu sakralnych obrazów odnajduje spokój. Kiedy spod jej pędzla wychodzą portrety świętych, czy kandydatów na ołtarze, prosi ich o pomoc w pracy. Maria Tyzenhauz nigdy się nie zawiodła.
Wielką wystawę malarstwa, rzeźby, manuskryptów i innych skarbów z epoki Jagiellonów można oglądać w Kutnej Horze, w centrum Czech. Inne ekspozycje w ramach projektu muzealnego "Europa Jagellonica" prezentowane będą też w Polsce i Niemczech.
O przedstawieniu apostołów Piotra i Pawła, specyfice ikony i o tym, czy można porównywać ją z obrazem w malarstwie zachodnim, mówi Katarzyna Kobuszewska, założycielka Pracowni Ikonograficznej w Płocku, w rozmowie z Agnieszką Małecką.