Sztuka starożytnego Egiptu była całkowicie podporządkowana religii. Nic dziwnego, że najpełniej wyraziła się w monumentalnych świątyniach i grobowcach.
Autorka "Lourdes" nie wierzy w cuda. Ale zafascynował ją fenomen tego sanktuarium. Podobnie jak wiernych innych wyznań i religii, a także ateistów.
Podobne do chrztu „świeckie nadanie imienia” fundowano nawet... przedszkolakom. Choć komuniści uważali religię za opium dla ludu, sami rozpaczliwie małpowali obrzędy Kościoła.
„Drogę Krzyżową” Dietricha Brüggemanna można odrzucić i potraktować jako próbę ataku na katolików, a szerzej – na religię. Czy rzeczywiście reżyser miał takie intencje?
Przekonani, że ich religia dąży do ograniczenia ludzkiego cierpienia, buddyści podkreślają znaczenie globalnego braterstwa, czy harmonijnych relacji człowieka i natury.
Autorzy książki „Zobaczyć Boga”, pisząc o śmierci, zaglądają w stronę tajemnicy, ale nie głoszą łatwego pocieszenia rodem z supermarketu religii.
Święta są uroczystym i publicznym wyznaniem przeżywanej wewnętrznie wiary. Na przykładzie świąt, będących wizytówką religii, widoczny jest też postępujący proces zeświecczenia i laicyzacji.
Skąd Mahomet czerpał wiedzę o chrześcijaństwie? Czy w islamie maluje się Pana Jezusa i czy Jego postać wpłynęła na podziały w tej religii?
Wychodzimy poza granice własnej religii. Szukamy form modlitwy w hinduskiej jodze, czy w medytacji zen, a zapominamy o tradycji Kościoła, Biblii i Ojcach Pustyni.
Na DVD właśnie ukazała się "Agora" - film Alejandro Amenabara, w którym chrześcijaństwo jawi się jako religia ciemnego motłochu, zdolnego do każdej zbrodni.