Film wizualnie niezwykły. Czasem piękny, czasem niezwykle gwałtowny. Trzymający w napięciu.
Współczesne awantury o krzyż w Warszawie to nic w porównaniu ze sporem, jaki wiedli ze sobą mieszkańcy dwóch podraciborskich wsi na przełomie XVIII i XIX stulecia. Przypominamy felieton M. Szołtyska z cyklu "Jo, Ślązok" o prawdziwej wojnie o... drewnianą figurę Zmartwychwstałego.
Agnieszka Holland pokazała w niedzielę na międzynarodowym festiwalu filmów Berlinale swój najnowszy film "Pokot", ubiegający się w konkursie głównym o Złotego Niedźwiedzia. Na spotkaniu z prasą reżyserka broniła się przed zarzutami, że nawołuje do zabijania.
Jemielnica. Mnisi zwani szarymi modlili się i cywilizowali tereny, na których osiedli. Gruntownie zmienili gospodarczy obraz średniowiecznej Europy.
Ocena filmu „Pancernik Patiomkin” Siergieja Eisensteina może dziś rodzić różnorakie problemy. Ideologiczny – jest to obraz przyznający rację bolszewikom i komunizmowi. Moralny – rewolucja bolszewicka i komunizm kosztował Związek Radziecki i całą Europę Wschodnią wiele milionów ofiar. Nie może być jednak jakichkolwiek wątpliwości co do artystycznej i historycznej rangi filmu.
O narodowych bohaterach i współczesnej Polsce z raperem Tadeuszem „Tadkiem” Polkowskim rozmawia Jan Hlebowicz.
Alfred Szklarski - autor m.in. cyklu powieści o przygodach Tomka Wilmowskiego - debiutował na łamach okupacyjnego "Nowego Kuriera Warszawskiego", walczył w Powstaniu Warszawskim, po wojnie siedział w stalinowskim więzieniu. Właśnie mija 100 lat od jego urodzin.
Wystawa w Muzeum Narodowym ma zmienić wizerunek wolnomularzy. Pokazuje rytuały, przypomina biografie i odkrywa masońskie tajemnice tajnych stowarzyszeń, do których - pod groźbą grzechu - nie wolno należeć katolikom.
„W ułamku sekundy” mogło być filmem sensacyjnym. Mógł to być również manifest polityczny. Ale do opowiadanej historii Fatih Akin podchodzi w sposób głęboko ludzki.
„Zbrodnie i wykroczenia” to chyba najbardziej ponury film Woody Allena. Są w nim elementy komedii, ale raczej autoironiczne, opisujące pozycję reżysera w kinie światowym. Ważniejszy zaś jest dramat, wizja świata.