Rocznica? Dać na Mszę św., kupić kieckę, zaprosić bliskich, potem ustawić stół w izbie i... zamówić catering!
Coroczne obrzędowe przeglądy zespołów kolędniczych odbywają się nie tylko w Żywcu, ale także w Milówce, gdzie przy muzealnej Starej Chałupie zbierają się kolędnicy, a jurorzy oceniają trzaskających z bata. Po przejściu korowodu pokazy odbywają się na scenie amfiteatru. Na zdjęciach przemarsz kolędników w styczniu 2022 r.
Celem Przeglądu Zespołów Kolędniczych i Obrzędowych Żywieckie Gody jest kultywowanie i popularyzacja ludowych obrzędów związanych z okresem od św. Andrzeja, poprzez Adwent, Boże Narodzenie, Nowy Rok - do końca mięsopustu, jak również propagowanie tradycji kolędniczych, realizowanych przez grupy dziadów noworocznych oraz jukacy z żywieckiego Zabłocia.
– Godom wom, że jak ino mom iść do sklepu – nojprzód leca do łaziynki poprawić Pana Boga, ale trocha, coby mie poznoł – opowiada Maria Duńska. – A za dźwiyrzami widza cuda Boże – kwiotki, ptoszki, no i ludzi! I dziynkuja Bogu, co tak piyknie wszystko stworzył.
Misterium Męki Pańskiej, które jest grane przez okres Wielkiego Postu w każdą sobotę w sanktuarium maryjnym w Kałkowie-Godowie, gromadzi tłumy widzów. Spektakl przygotowują członkowie Teatru Dramatycznego im. ks. infułata Czesława Wali.
Damy z towarzystwa zabiegały u niego o portret, z drżeniem serca oczekując chwili, kiedy ucharakteryzuje je na boginie, heroiny i postaci z dramatów...
Górale żywieccy słyną z tego, że okres Bożego Narodzenia, obchodzą hucznie aż do uroczystości Matki Bożej Gromnicznej – mówi Marek Regel, dyrektor Miejskiego Centrum Kultury w Żywcu.
Bezkrwawa corrida, koncerty, wystawy, wernisaże, pokazy tańca, festiwal filmowy i warsztaty artystyczne - to tylko niektóre pozycje programu rozpoczynającego się w piątek 10. Międzynarodowego Festiwalu Kultury Hiszpańskojęzycznej "Viva Flamenco".
Ryhor Baradulin, Wasil Bykau, Gdy witają się dusze, Kolegium Europy Wschodniej, Wrocław 2006, ss. 308. Andrej Chadanowicz, Święta Nowego Rocku, Kolegium Europy Wschodniej, Wrocław 2006, ss. 124
Co mają ze sobą wspólnego XVI-wieczne dzieło Świętej z Ávila i najsłynniejsza powieść Franza Kafki?