Tłum ludzi, teatralnie wygięte ciała... Kompozycja wydaje się chaotyczna. Kiedy jednak spojrzymy na ten obraz, pamiętając o tle historycznym, wszystko okaże się logiczne.
Paolo Veronese „Ofiara Abrahama” olej na płótnie, ok. 1586 Muzeum Prado, Madryt
Kilkanaście płaskorzeźb Jana „Dawida II” Kuracińskiego, które można zobaczyć w stołecznym sanktuarium przy pl. Zbawiciela, dobrze wprowadza w okres Wielkiego Postu.
Urzekająca jest kolorystyka i tematyka tych obrazów. Uobecnia się w nich duchowość autora – młodego duszpasterza, ks. Marcina Czerwonki.
Maria Hennel-Bernasikowa o arrasach wawelskich wie wszystko. - Zajmuję się nimi naukowo od lat 60. ub. wieku, gdy zaczęłam pracować w zbiorach wawelskich - mówi pani docent. Teraz opublikowała ich burzliwą szczegółową historię.
W szarej i banalnej rzeczywistości dostrzec kolory nadziei i pokazać innym. Barbarze Malinowskiej to się udaje.
Obraz zatytułowano „Kuszenie Chrystusa”, ale scen ilustrujących tytuł nie znajdziemy na pierwszym planie. Musimy wytężyć wzrok, by w tle znaleźć trzy pokusy przedstawione przez szatana.
W kościele filialnym św. Jerzego w Hajdukach Nyskich ściany zdobią cenne polichromie, pochodzące nawet z początku XV w.
Sadzają mnie za machiną czasu. Wehikuł rusza, w tle muzyczka jak z Otto Cafe lat 20. ubiegłego wieku, a ja powoli zanurzam się w trójwymiarowym świecie Górnego Śląska sprzed 100 lat.
Majstrowanie przy historii. Wielka dziura w parku nie przypomina już miejsca chwały niemieckiej armii. Pomnik miał przez setki lat świadczyć o zwycięstwie, a ostatecznie skończył jako materiał budowlany na Pałac Kultury w Warszawie.